Jak autonomní roboti (AMR) přepisují pravidla interní logistiky ve společnostech Schaeffler Svitavy a Lanškroun

17.10.2025 | Svitavy
Moderní průmyslová automatizace již dávno není otázkou budoucnosti – je realitou současnosti. Společnost Schaeffler ve svých českých závodech ve Svitavách a Lanškrouně dokazuje, jak mohou autonomní mobilní roboti (AMR) zásadně proměnit efektivitu výrobních procesů a přinést řešení pro dlouhodobé výzvy moderního průmyslu.
Lidé a roboti: nový model spolupráce
Moderní průmysl čelí dvojímu úkolu: efektivně využít lidský potenciál a zároveň vyřešit nedostatek kvalifikovaného personálu na jednotlivých směnách. Schaeffler našel elegantní řešení prostřednictvím investic do automatizovaných systémů interní logistiky, které umožňují přesunout zaměstnance k činnostem s vyšší přidanou hodnotou.
„Úkon, který dříve vykonával náš pracovník, byl nahrazen autonomním strojem, a pracovník se tak může věnovat složitějším pracovním činnostem, které vyžadují lidské dovednosti a rozhodování," vysvětluje strategii Martin Soukal, odpovědný za plánování logistických procesů v Schaeffler Production CZ.
Konkrétní příklady z výrobních hal
Každý ze dvou závodů využívá AMR technologie jiným způsobem podle svých specifických potřeb. Úspěch automatizace nejlépe dokumentují konkrétní výsledky. Od svého nedávného nasazení dohromady pětice AMR robotů urazila již 15 000 kilometrů a vykonala obrovské množství transportních příkazů. Ročně ušetří v průměru 15 000 hodin lidské práce. Tato čísla svědčí o tom, že autonomní vozíky nejsou jen technologickou hračkou, ale skutečným pracovním nástrojem s měřitelným přínosem.
V závodě Svitavy využívají typ AMR Robotize E24W, roboti se starají především o zásobování výrobních linek obalovým materiálem určeným pro finální produkt. Následně transportují naplněný obal do prostor expedice, kde jej zakládají do automatické páskovací linky. Nechybí ani přímé zásobování výrobních linek komponenty ze skladu na místo spotřeby.
Závod v Lanškrouně má jiné priority. Tam najdeme typ AvMR Robotize P35 se speciální nástavbou zhotovenou firmou JCEE. Zde roboti přepravují palety s KLT boxy ze skladu k lisům – částečně jde o obalový materiál pro výrobu, částečně o zakládací komponenty pro proces lisování. Roboti také zajišťují transport hotových nalisovaných komponentů na expediční plochu.
Automatická páskovací linka například odstranila monotónní činnost a pomohla snížit možnost vzniku logistických reklamací. Využívá dopravníky a točnu od firmy JCEE a páskovací stroj Zelos TP 733 VTS dodaný firmou Penta-servis.
I tato linka, podobně jako AMR roboti, převzala rutinní transportní úkoly, a uvolnila tak pracovníky pro složitější operace.
Bezpečnost a ergonomie v centru pozornosti
Nasazení autonomních robotů přineslo výrazné zlepšení bezpečnosti pracovníků, což je pro společnost Schaeffler klíčové téma. Roboti se dokáží efektivně pohybovat v úzkých komunikacích a v blízkosti další manipulační techniky, aniž by ohrožovali okolí.
Ergonomické aspekty práce řeší Schaeffler pomocí specializovaných zařízení. V obou závodech využívá stroj Palomat (řešení Palomat ½ Pallets), původně určený pro automatické stohování palet, který byl upraven firmou JCEE podle specifických požadavků pro stohování paletových podvozků o rozměrech 800 × 600 mm. Jeden podvozek váží přibližně 13 kg a dříve pracovníci manipulovali během směny s několika desítkami kusů ručně.
Energetické řízení – roboti si sami řídí nabíjení
Jedním z klíčových aspektů úspěšného nasazení AMR je jejich energetické řízení. Ve svitavském závodě probíhá nabíjení robotů ve speciálních nabíjecích stanicích připojených k řídicímu systému. Roboti si sami hlídají úroveň vybití a navzájem si dávají v jednotlivých stanicích přednost. Sami určují, jestli jejich baterie vyžadují nabití, nebo jestli využijí nabíjecí stanici jen jako parkovací místo.
Ještě důmyslnější je péče o kondici baterií – roboti si po dosažení určitých nabíjecích cyklů sami vyvolají dlouhé nabíjení pro dosažení co nejdelší životnosti. Jde o skutečně inteligentní systém, který minimalizuje lidskou intervenci.
Roboti s osobností
Zajímavým aspektem implementace je personalizace robotů. Všechny AMR mají vlastní jména, což původně sloužilo pouze k rozlišení identických strojů.
Jména robotů se rychle ujala a zaměstnanci je díky nim snadno rozlišují a vnímají jako přirozenou součást pracovního prostředí.
„Pracovníci si k nim vybudovali vztah a berou je jako kolegy, ne jako věci,“ popisuje překvapivý vývoj Martin Soukal.
Tento lidský rozměr automatizace ukazuje, že technologie nemusí vytvářet bariéry mezi lidmi a stroji, ale může naopak podpořit pozitivní pracovní atmosféru.
Vlastní vývoj jako cesta k úspěchu
Proces implementace nových AMR v lanškrounském závodě byl náročný, protože zahrnoval i vlastní vývojové aktivity. „V době, kdy jsme tvořili specifikaci, jsme nebyli schopni naleznout cenově přijatelné řešení, se kterým bychom dosáhli uspokojivé návratnosti," vysvětluje Martin Soukal rozhodnutí jít cestou vlastního vývoje ve spolupráci s firmami Robotize a JCEE.
Schaeffler těží z velkého množství provozů využívajících autonomní vozíky po celém světě. V rámci pravidelných online meetingů si zaměstnanci vzájemně sdílejí zkušenosti, inspirují se a pomáhají si při vytváření dokumentace i při samotné implementaci. Cenné jsou také konzultace mezi specialisty na logistiku v českých a slovenských závodech Schaeffler – výhodou je absence jazykové bariéry a relativní blízkost těchto závodů.
Strategický výhled a inovace
Schaeffler má na příštích pět let ambiciózní plány. Zavádění AMR je součástí dlouhodobé strategie společnosti, jejímž cílem je přinášet do provozů vyspělé technologie a postupně jimi nahrazovat stávající manipulační techniku, například čelní vysokozdvižné vozíky.
Konkrétně firma chce rozšířit současnou flotilu AMR kvůli novým projektům, při kterých očekává dosažení limitu maximálního vytížení současných robotů. Plánuje také rozšíření obslužných tras, kdy systém bude schopen obsluhovat širší oblast a podporovat efektivnější zásobování na více místech v závodě.
Další novinkou bude využití AMR Robotize P35 se speciální uchopovací nástavbou na přepravu paletových podvozků v závodě Svitavy. Tuto technologii již úspěšně implementovali v Lanškrouně a vidí její potenciál i pro svitavský provoz. Plánuje se rovněž automatizace ukládání hotových výrobků do expedičního skladu, která by měla zrychlit a zefektivnit skladovací proces před odesláním zákazníkům.
„Využití AMR robotů bych doporučil všem firmám, které chtějí zefektivnit své logistické procesy,“ uzavírá Martin Soukal. Jeho zkušenosti ukazují, že autonomní vozíky nejsou jen trendem, ale praktickým nástrojem pro řešení současných výzev průmyslu – od optimalizace lidských zdrojů přes zvýšení bezpečnosti až po celkovou optimalizaci procesů.
Závěr a doporučení pro firemní praxi v logistice
Příklad společnosti Schaeffler ukazuje, že pro úspěšnou implementaci automatizace je nezbytný strategický přístup, ochota experimentovat a investovat do vývoje vlastních řešení. Výsledkem není jen vyšší efektivita, ale také lepší pracovní prostředí, v němž technologie a lidé fungují jako partneři.
Vydavatel: Schaeffler CZ s.r.o
Země vydání: Česká republika
Terms of use for Schaeffler press pictures
Schaeffler press pictures may only be used for editorial purposes. Unless otherwise stated, all copyrights and rights of use and exploitation are owned by Schaeffler Technologies AG & Co. KG, Herzogenaurach (Germany) or by one of its affiliated companies. The reproduction and publication of Schaeffler press pictures is only permitted if the source is stated as follows: "Image: Schaeffler". The pictures may be used free of charge in such cases. The use of pictures for advertising or other commercial purposes, in particular their disclosure to third parties for commercial purposes, is hereby prohibited. Pictures may only be edited with the approval of Schaeffler.
We kindly request that a specimen copy be sent to us when Schaeffler press pictures are published in printed media (or a digital copy in the case of publication in electronic media). When using Schaeffler press pictures in films, please notify us and state the title of the film.
Use and utilization of Schaeffler press pictures is subject to the substantive laws of Germany without its conflict of law provisions. The place of competent jurisdiction shall be Nuremberg, Germany.
Postal adress:
Schaeffler Technologies AG & Co. KG
Corporate Communication
Industriestraße 1-3
91074 Herzogenaurach
Germany
Tiskové zprávy
Balíček (tisková zpráva + média)