Hledaný výraz

Srdce tepelného managementu elektromobilů ze Svitav

Tomáš Drga vedoucí R&Dspolečně s týmem analyzuje snímek a diskutuje klíčové detaily.
Tomáš Drga vedoucí R&Dspolečně s týmem analyzuje snímek a diskutuje klíčové detaily.

17.12.2025 | Svitavy

  • Závod Schaeffler ve Svitavách disponuje novou zkušebnou umožňující testování v teplotách od –40 do +120 °C a při tlacích až ~5 bar.
  • Moderní termoregulační systémy udržují baterie elektromobilů v optimálním pásmu 20–40 °C, snižují energetické ztráty až o 30 % a zvyšují výkon, dojezd i životnost baterie.
  • Systémy ve Svitavách řídí tok chladicí kapaliny přes ventily, čerpadla, expanzní nádobu a senzory, čímž zvyšují energetickou efektivitu, snižují zátěž baterie a zlepšují komfort i bezpečnost posádky.

Technologická společnost Schaeffler je díky inovativním technologiím v oblasti elektromobility spolehlivým partnerem pro efektivnější a udržitelnější mobilitu. Schaeffler je také průkopníkem

v tepelném managementu vozidel – od spalovacích motorů přes hybridní až po čistě elektrické pohony. Výrobní závod ve Svitavách je předním závodem nejen pro výrobu termoregulačních modulů, ale i expandujícím kompetenčním centrem pro jejich výzkum a vývoj.

Termoregulační moduly – klíč k efektivní elektromobilitě
Tento klíčový komponent pro moderní elektromobily hraje zásadní roli v řízení teploty, efektivitě i v neposlední řadě bezpečnosti vozidel nové generace. „Termoregulační modul, resp. v tomto případě již systém, je hlavním prvkem tepelného managementu zajišťující optimální provozní podmínky jednotlivých komponentů (např. baterie, elektromotoru, vysokonapěťové elektroniky) a také kabiny pro posádku,” vysvětluje vedoucí výzkumu a vývoje (R&D) Schaeffler Svitavy Tomáš Drga.

„Hlavní princip termoregulačního modulu spočívá v řízení toku kapaliny jednotlivými částmi chladicího okruhu prostřednictvím ventilů. Počet a tvar těchto ventilů závisí na komplexnosti celého chladicího systému a funkčních požadavcích konkrétního vozidla,“ doplňuje vedoucí konstrukční skupiny (R&D) Schaeffler Svitavy Ondřej Pokorný.

Optimální teplota znamená delší životnost i vyšší výkon
U spalovacích motorů je nutné odvádět přebytečné teplo, u elektromobilů však inženýři řeší opačný problém – kde vzít zbytkové teplo pro vytápění kabiny nebo ohřev baterie. Rozdíl mezi spalovacím motorem a elektromobilem je především ve zdroji tepla a jeho využití. „Zatímco spalovací motor teplo produkuje, u elektromobilu řešíme především otázku, kde odpadní, resp. zbytkové teplo vzít, a jak ho efektivně zpracovávat, například z elektromotoru, převodovky nebo vysokonapěťové elektroniky,“ popisuje Tomáš Drga výzvy elektromobility.

Efektivní termoregulace má přímý dopad nejen na výkon, ale také na životnost baterie a dojezd. „Pokud zajistíme správné provozní teploty jednotlivých komponentů, zvyšujeme výkon i dojezd vozidla a zároveň prodlužujeme životnost baterie,“ dodává.

Komplexní systém pro delší dojezd
Asi nejčastěji diskutovaným tématem spojeným s elektromobily je jejich dojezd. Právě zde je termoregulace klíčová, protože baterii vozu je nutné udržovat v optimálních provozních podmínkách (přibližně mezi 20–40 °C). Jednoduše řečeno, v oblastech s vysokými teplotami je nutné baterii chladit a v případě oblastí s nízkou teplotou naopak vyhřívat. To vše má za následek spotřebu energie, která je v menší či větší míře odebírána z baterie samotné, což pochopitelně ovlivňuje, resp. snižuje dojezd.

„Některé studie uvádějí, že až 30 % energie baterie se spotřebuje na udržování optimální provozní teploty (kabina, baterie, další komponenty), zejména při nízkých teplotách. Proto je nutné v případě elektromobilů věnovat zvýšenou pozornost využití každého zdroje zbytkového tepla, který je k dispozici, a tím alespoň částečně redukovat spotřebu energie přímo z baterie,” doplňuje Ondřej Pokorný.

Na rozdíl od tradičních modulů ve vozech se spalovacím motorem se u elektromobilů jedná o komplexní systém, který propojuje více komponentů. „Součástí termoregulačního modulu jsou čerpadla, expanzní nádoba, teplotní senzory a elektronika, která komunikuje s řídicí jednotkou vozidla,“ vysvětluje Ondřej Pokorný.

Bezpečnost, komfort a energetická efektivita
Termoregulační systém přispívá nejen k efektivnímu využití energie, ale i k bezpečnosti, resp. pohodlí posádky. V praxi se jedná především o udržení optimální teploty v kabině, která pomáhá snižovat únavu posádky, ale také potlačuje zamlžování oken, což je úzce spojeno s bezpečností. Efektivně navržený systém navíc přináší i ekologické benefity. „Pokud je celý systém správně navržen, umožňuje prodloužení životnosti baterie spojené se snížením spotřeby energie a tím i počtu nabíjecích cyklů,“ doplňuje Tomáš Drga.

Nové testovací možnosti a budoucí výzvy
Ve Svitavách vznikla v roce 2023 nová vývojová zkušebna, která je klíčová pro testování termoregulačních modulů. Testovací stanice dokážou simulovat podmínky reálného provozu termoregulačních modulů v celém spektru tlakové i teplotní zátěže – od -40 °C do +120 °C při tlacích až do přibližně 5 barů.

Ve svitavské zkušebně nyní probíhají i testy s novými chladicími médii. „Museli jsme přizpůsobit nejen parametry testů, ale i konstrukci testovacích přípravků a použitých komponentů,“ vysvětluje Tomáš Drga. Svitavský tým také rozšiřuje kompetence v oblasti komunikace a funkčního testování integrovaných chladicích systémů.

Budoucnost tepelného managementu pak podle svitavských odborníků spočívá v integrovaných systémech, které dokážou efektivněji využívat zbytkové teplo a zároveň snižují hmotnost i složitost celého řešení. „Pracujeme na optimalizaci komponentů, snížení hmotnosti a zefektivnění výrobních procesů. Současně sledujeme trendy v oblasti ekologických chladiv a jejich bezpečné integrace do systémů nové generace,“ doplňuje Ondřej Pokorný.

Svitavský příspěvek k elektromobilitě budoucnosti
Díky odbornosti a inovacím týmu ve Svitavách se Schaeffler podílí na vývoji efektivnějších,ekologičtějších a bezpečnějších elektromobilů. Termoregulační modul se tak stává nejen technickým, ale i symbolickým „srdcem“ celého tepelného managementu – a současně důkazem, že Schaeffler Svitavy hraje v oblasti elektromobility důležitou roli.

Vydavatel: Schaeffler CZ s.r.o
Země vydání: Česká republika

Příslušná média

Terms of use for Schaeffler press pictures

Schaeffler press pictures may only be used for editorial purposes. Unless otherwise stated, all copyrights and rights of use and exploitation are owned by Schaeffler Technologies AG & Co. KG, Herzogenaurach (Germany) or by one of its affiliated companies. The reproduction and publication of Schaeffler press pictures is only permitted if the source is stated as follows: "Image: Schaeffler". The pictures may be used free of charge in such cases. The use of pictures for advertising or other commercial purposes, in particular their disclosure to third parties for commercial purposes, is hereby prohibited. Pictures may only be edited with the approval of Schaeffler.

We kindly request that a specimen copy be sent to us when Schaeffler press pictures are published in printed media (or a digital copy in the case of publication in electronic media). When using Schaeffler press pictures in films, please notify us and state the title of the film.

Use and utilization of Schaeffler press pictures is subject to the substantive laws of Germany without its conflict of law provisions. The place of competent jurisdiction shall be Nuremberg, Germany.

Postal adress:
Schaeffler Technologies AG & Co. KG
Corporate Communication
Industriestraße 1-3
91074 Herzogenaurach
Germany

presse@schaeffler.com

Materiály ke stažení

Tiskové zprávy

Balíček (tisková zpráva + média)

Sdílet stránku

Společnost Schaeffler využívá cookies k optimalizaci webové stránky a k zajištění jejího optimálního využití. Při dalším používání této webové stránky souhlasíte s aplikací cookies. Více informací

Akceptovat